Skolan rå

Fick nycklarna och kollade P3 guld. Gud sånt härligt år det varit med alla dessa queens. Gör mig så glad. Gör mig mindre glad alla äckliga killar som twittrade kränkt efter galan. Och ännu mer jävla besviken är jag på coachella. Ursäkta??? Första året det är rimligt att jag går så år line upen 90% dudes. kräks. Alltså nu när det varit sånt jävla fett kvinnoår kan en väl inte boka tre män/gubbgrupper som största akter som dessutom inte är aktuella? Blir så arg. AC/DC, jack white, drake. Fu. 
Jaja det om det. Nu har skolan börjat o jag fattar inte vad jag har sökt för kurser eller varför. Dom här två dagarna har jag ba suttit plågad på lektionerna. Måste söka om. Kanske bättre att bli utbränd o läsa ngt som känns relevant än att lära om natives av en vit gubbe. OBS att native studies är relevant men hade ju känts bättre om det inte va en vimsig svettig vit man som höll klassen.
Jag sökte kurser när jag var i en dålig plats i mitt liv obv, sjukt skoltrött och stressad, därför försökte jag söka kurser som skulle vara lite enklare också men är tveksam till den inställningen nu. Vill verkligen göra något kreativt eller något väldigt logiskt, något som det finns ett rätt svar på. Men så har jag liksom sökt en filmklass pga föreläsaren skulle vara superbra och läste massor om att en ba va tvungen att ta en klass med honom om en gick på berkeley pga så bra. Kände dock att det är lite waste att läsa om hur filmer från 20-talets Tyskland kan kopplas till Hollywoodfilmer idag, även om det ev är kul att veta så vet jag inte om jag vill lägga 6 timmar i veckan på det. Vi får se. Plus känns konstigt att ha tre av fyra kurser taught by men. seriöst. Förra terminen hade jag tre superkvinnor som professorer och två queer facilitators. Känns så lame att gå från det till en superwoman och tre män. Nä vet ni vad. Kommer ändra om lite. 
I eftermiddags var jag då på lektionen med superwoman, Kim. Hon är så läskig men också så inspirerande och smart. Minns ej vad kursen heter nu men det är ethnic studies och kommer handla om hur det privata är politiskt. Måste nog lägga upp syllabusen här pga så fet. Vi ska bara läsa kritiska texter och börja med kritik mot den vita feminismen. Vi kommer prata om Emma Watson, Miley Cirus, Nicki Minaj och rumpor. Tror verkligen att den klassen kommer vara så sjukt lärorik. Känner bara att det är lite problematiskt att jag är vit men vill ju lära mig o det är väl bättre än att inte vilja det eller gå fram till första bästa rasifierade o fråga lol. Var uppenbarligen så pass nervös o obekväm på lektionen att när en skulle säga varför en ville läsa kursen sa jag att "läst genus i sverige o det är väldigt vitt and so am I så behöver det här perspektivet hehe" många skrattade men vet inte om det va bra eller dåligt. Vill för allt i världen inte vara "sköna feministsnubbens" motsvarighet som vit feminist i rasifierat feministiskt rum. 
Sista lektionen idag var en decal om mean girls. Det är så sjukt loligt kunde ens inte hantera. Så många unga tjejer i klassen (som inte fick se filmen när den kom ut pga för unga, 2004?? huuuu). Vi gjorde ett quiz som jag fick 12 av 25 rätt på haha seriöst så sjuka frågor men var ändå en som fick alla rätt o typ fem som fick över 22 rätt. Var frågor i stil med "hur många rosa toppar hade the plastic på sig gemensamt genom filmen?". Orkar inte det. Sen skulle vi diskutera i grupper indelade i vad vi blivit för karaktär i ett annat quiz. Av 80 pers var det jag och en till som blivit Mrs George, Regina George's mamma, "a cool mom" aka Amy Poehler. Så dumt. Vi pratade bara om brunch, alkohol och hemmafruar i 20 minuter medan dom andra antagligen hade mer givande diskussioner. Hon sa att hon vill ha en hemmafru hellre än man pga vill bli omhändertagen, samt skulle hellre bli slagen i ansiktet av Reginas lacrossgrej än påkörd av buss pga "då kanske jag hade kunna passa på att göra nose job" jag ba "samma här". Vet inte om vi ska fortsätta kursen eller inte, får se. Tror den kan vara rolig och intressant, ska liksom handla om hur den speglar vårt samhälle och hur Tina Fey är ett geni men ja, det var så mycket folk och jag är tveksam till att dom fattar Tina Feys genialitet. Samt att det är en decal samma tid som heter "how to be a beer snob" så blir nog den istället.
Nu ska jag sova, har lektion ÅTTA imorn. Så sjukt tidigt fattar inte varför. Men är väl bra, kommer ju upp iaf. På eftermiddagen ska jag noga se över mina kursval och börja plugga. Wie.
 
 



feminism, liv1 | |
Upp