Att diskutera med amerikaner

Nu har jag och pappa börjat vår roadtrip till Arizona. Kändes lite jobbigt innan att jag skulle spendera hela mitt lov m familjen men nu känns det bra igen. Hade ju obv varit fett att va på tropisk ö med vänner men nu blev det inte så. Plus är ju tacksam för att ha privilegiet att kunna o få resa m min familj men som jag o Julia (lev) pratat om är vi rött redo att bryta loss från parenteserna. Fira jul o nyår på egen hand. Vet ju tex att min bästa jul var i Australien, hade mer julkänsla o julmys då än i år. Det var ju också långt innan jag känt stress, hjärtekross och hopp. Allt var gott, spec för mig o Petra heh vi lolade loss hela resan alltså. 
Jaja var ju verkligen inte det jag skulle skriva om. Tänkte skriva om vad vi gjort. 
Bodde ju på all inclusive lodge och det var ca bara gubbar som bodde där och vi. Baren hade blivit utsedd till USAs bästa after ski för tre år sen men det var inte alls som europeisk stökig after ski med pjäxdans på bord osv utan mer lite konstigt liveband o märklig stämning. Väldigt mkt locals, och rätt gammalt fölk. Jag var nog absolut yngst. Vi (jag Oskar o hans kompis Martin) prickade in den festligaste dagen också, då det var mest drag. Var inte superkul, spelade pingis o badade hot tub istället. Varje middag blev vi placerade med två tre andra gäster till middagen. Oftast var det trevligt och ibland gick det tom prata politik men oftast var det ngn som skratta till o avbröt "nog med politik" o började prata om annat. Vita rika gubbar som åker skidor flera veckor om året. Som är tacksamma över att andra världskriget är slut. Men så en kväll i hot tuben började två gubbar prata polismord (alltså mord utförda av poliser), vet inte varför. Tror dom pratade om hur det är att va polis i Sverige vs USA pga dom pratade med en svensk man. Jag kunde såklart ej hålla min lilla mun och började ranta om hur sjukt det är att poliserna alltid kommer undan, och att dom mördar oskyldiga osv. Fick höra följande olika argument: 
1. Pga så himla många svarta i USA, och pga majoriteten av dom är kriminella så är ju tre-fyra mord av poliser på ett halvår ej så mkt. 
- jag försökte säga att det varken är sant eller två saker som riktigt relaterar. 
2. Ja såklart att ingen som dött har varit oskyldig. Och poliserna _alltid_ har agerat i självförsvar. 
- jag tog upp fallet med tolvåringen som blev skjuten till döds på lekplats pga hade leksakspistol. Noll gensvar. Försökte säga att det ej är dödstraff/omedelbar avrättning på snatteri eller ens rån. Försökte prata om hur många skott som alltid skjutits och träffat, typ 12-14 st i vissa fall, och att kanske hade ett i benet eller luften räckt i många fall. 
3. Att tex mordet på Garner var Garners egna fel pga obese och astma. Självförvållat.
- jag pratade här lite om polisens oförmåga att kommunicera, att kunna negotiate osv. Att Garner sagt flera gånger "i cant breathe". 
4. Allt jag sa var faktafel, inkorrekt. "Var du där?"
- härskarteknik much. 
5. Att det absolut fanns en liten del "säg 5%" av poliskåren som är rasister, men inte mer. 
- jag försökte förklara att nog alla bär på rasistiska åsikter och fördomar och att jag också gör det men då oftast kan förstå varför jag tänker så och sen tänka om. Men att det krävs mkt bättre utbildning för poliser om rasism osv. OBS att ena mannen sa att han aldrig nånsin tänker rasistiska tankar, ever. 
6. Folk som är rasister är folk som ej har svarta vänner. "Jag har flera svarta vänner"
- svarade att rasister är folk som tror att dom ej kan vara rasister/tänka rasistiskt pga har svarta vänner.
7. Att jag ej kan hata vita män pga vita män har uppfunnit allt vi njuter av och använder i vardagen. 
- uppenbarligen inte ens i närheten av sant och även helt orelevant. Fattar inte hur dom kan sitta i native land o snacka så mycket röveri. Orkar ej. 
 
Säkert mer. Det var så jävla vidrigt att diskutera med dessa herrar. Och av ca 10 st män i poolen så var det ju absolut ingen som sa ngt förutom dom två. Alla bara lyssnade, även svenskarna. Vissa fnissade till och med, var uppspelta över att vi diskuterade ngt så "djupt", tungt ämne. Mamma la in nån klok kommentar men i övrigt var jag helt alene. Fick vänta ut dom också pga vägrade ge mig först så trots supervarm fick jag sitta kvar i pooljäveln tills en av gubbarna skulle äta middag då kunde jag surt gå upp o avslutade med att säga att jag aldrig kommer be om ursäkt (pga ngn av åskådarna "skämta" om att jag skulle det??) 

Tråkigast var att jag hjälpt en av dom att komma ner för brant uppkörd offpist dagen innan. Borde bara lämnat honom i skogen. 

Nog om det. Så jävla trött på gamla vita höger gubbar. Dom måste verkligen sluta. Helt vidrigt är det att dom fortfarande styr världen. Dö ut snart pls. 
liv1 | |
#1 - - Julia:

Åh guuuuud.

Också skrattade högt när du skrev borde lämnat honom i skogen, jappppp.

Upp