att se sina privilegier etc

Ok så i torsdags på FemSex hade vi power and privilege tema och gjorde några övningar i förhållande till det. Först fick alla svara på vad för typ kategori eller nåt som vi tillhörde som vi identifierade oss mest med, eller mer kanske vilken som var mest central. Ingen ville börja så jag gjorde det och jag svarade nog lite annorlunda än vad dom andra gjorde pga tolkade nog frågan fel hähä, sa iaf kvinna pga det är den enda kategorin eller vad en ska säga som skiljer mig från att vara på toppen av världen typ, det är det enda som gör att jag inte tillhör de mest priviligierade och maktfulla asen på denna jord. Men också att jag måste vara aktsam pga tillhör så många identitets-kategorier som är de mest priviligerade - typ hudfärg, sexualitet, klass, religion, könsidentitet, funktionalitet. Det var hur som helst intressant för det är typ fyra svarta personer i vår klass och kanske lika många latinos och dom hade väligt olika upplevelser av att komma till berkeley. Typ en berättade att hen hade kännt sig extremt marginaliserad, undrat var "hens folk" var och att hen aldrig varit i en så vit stad förut. Flera höll med henom. Men sen berättade två andra att dom känt precis tvärtom, för dom hade växt upp m att vara den enda svarta i skolan och/eller i väldigt vita bodstadsområden och att när dom kommit hit hade dom aldrig sett så många svarta på en o samma plats förut men att det också var väldigt svårt att förhålla sig till pga visste inte om hen betedde sig "svart nog" för att få vara i black communities o sånt. Alltså väldigt intressant. 
Hur som sen gjorde vi en övning som tydligen är ganska vanlig här o då står alla i en ring eller på två led mitt emot varandra med lite space mellan. Ledarna läser påståenden och ber en att kliva bak alternativt fram ett steg beroende på påståendet, och sen kliva tillbaka. Meningen är att en också ska hålla lite koll på vilka som går fram/bak tillsammans med en själv. Det var påståenden som "jag är rädd för att bli våldtagen när jag går hem ensam - kliv bak ett steg", "jag växte upp i ett hem med mer än 50 böcker - kliv fram ett steg", "minst en av mina föräldrar har en universitetsutbildning - kliv fram ett steg", "jag har behövt gå hungrig pga det har inte funnits pengar till mat - kliv bak ett steg", "jag har växt upp i ett område där det fanns prostitution, knarklagning och gängkriminalitet - kliv bak ett steg", "mina föräldrar var en del av tidigare nämnda aktiviteter - kliv bak ett steg", "jag har sjukförsäkring - kliv fram ett steg", "jag har lidigt av ätstörningar - kliv bak ett steg", "jag har någon gång haft sex mot min vilja för att jag har varit rädd att säga nej - kliv bak ett steg", "jag har behövt arbeta för att hjälpa till med familjeekonomin - kliv bak ett steg", "folk har sagt att jag har fel när jag har sagt mitt kön - kliv bak ett steg", "jag kan hålla om min partner offentligt utan att vara rädd - kliv fram ett steg" osv osv om klasskillnader, fysisk hälsa, psykisk hälsa, diskriminering pga kön, sexualitet, identitet eller hudfärg. Det var SÅ JÄVLA jobbigt. Folk grät. Alltså jag är uppenbarligen väldigt priviligerad, men det känns så jobbigt att folk har haft det så jävla tufft. Det enda jag kan göra är att se mina privilegier och vara varsam med den makt jag bestitter, använda den på ett vettigt sätt. Inte ta tolkningsföreträde och inte ta för mycket plats. Men samtidigt finns det rum där jag måste ta plats i, det är en balansgång. Det känns också så jobbigt att jag fattade det här för typ några år sen, att jag är priviligerad och med makt kmr ansvar. Och att det finns barn i Sverige som inte har råd att betala 40 kronor för en extra aktivitet i skolan och det ska ju tex Stavan ha fett mkt credd för att dom vägrade låta oss barn göra, då blev det inga utflykter istället och visst det va astråkigt men det är fan bättre än att någon ska behöva stanna hemma. Eller så skulle man kunna vara lite mer öppen med situationen pga jag tror verkligen att det finns folk som vill hjälpa. Tänker att genom att prata om det så blir det mindre stigmatiserat att inte ha råd, för nu vare bara tissel tassel o elakheter, om kids får lära sig om att barnfattigdom är på riktigt i sverige kanske vi hade blivit mer förstående o empatiska. Istället uppfostrar skolan idioter som ba "tönt har du fått ärva den där tröjan eller? ser lite stor ut" pga det finns inte i barns världar att ngn kämpar, eller? Jag kanske har fel men jag visste typ inget om klass när jag va liten, eller om att folk hade flytt från KRIG för att få komma hit. Kanske är päronens ansvar också ifs. 
Men ja det är verkligen så himla sorgligt hur USA funkar, även om det finns stora klassskillnader i Sverige också så är det liksom inte i närheten av vad det är här pga vi har åtminstone sjukvård, skola och skolmat, och böcker fram till universitetet, och relativt trygg kollektivtrafik. Tänk om det försvinner? På riktigt tänk om vi måste börja betala för vår sjukvård i Sverige, det kommer vara katastrof. Fattar dom inte det? Alltså nästan alla som är hemlösa här lider av ngn psykiskt eller fysiskt sjukdom, det är så tydligt att det är pga att det inte finns ngt skyddsnät. DÖR inombords av det. Och SF har dom högsta hyrorna i landet, så pass orimligt. Alla hippies som flyttade hit på 60-70 talet o levde goda livet blir nu utkastade från sina lägenheter pga silicon valley drar hit massa folk som tjänar asfett m $$$. O när SF's hyror höjs då höjs även Oaklands o Berkeleys :D . Säg en annan studentstad där du betalar 14000kr för en etta. Snart kanske det är lund om malmö blir påverkat av köpenhamn osv.
Orkar inte ens tänka på det, blir rädd. Ska berätta en annan övning vi gjorde i FemSex till i tisdags som ni kan testa själva. Den hette pushing gender och idén var att göra ngt som var utmanande för en själv och ens könsroll. Jag gick utan smink och bh en dag, åkte till SF o gick lite i affärer, åkte hem till Susanne som tyckte jag inte var så pushing eftersom dom på 70talet aldrig hade bh eller smink, och sen åkte tillbaka till Berkeley och träffade några svenskar o pluggade med dom. Alltså det var inte super pushing kanske men det va ändå konstigt att inte ha bh, har inte alltid det som jag tex har en tight topp eller en klänning som kräver det men nu hade jag bara en vanlig t-shirt så det syntes ju och det var ovant, och jag märkte att jag kompenserade med typ "snygga" kläder och frisyr. två i klassen som identifierar sig som snubbar hade rakat benen och en hade även sminkat sig till en fest haha han ba "I looked fucking fabulous", en tjej hade stått upp o kissat på toa, en hade kissat utomhus nykter, ngn hade bundit brösten och sett "manlig" ut, ett par hade gjort samma som mig och nån hade haft klänning på sig. Ska inte ge för många detaljer ifall ngn translatar det här osv, har faktiskt tystnadsplikt. Nu är klockan redan 23 så ska plocka lite o sen sova så jag kan gå upp tidigt imorn och börja dom här helvetes veckorna. 

kram hej
feminism, liv1 | |
Upp