obs rätt seriöst och viktigt inlägg

Ok det här med rasism, kvinnohat, homofobi och allmän tröghet. Ska vi prata om det? Ja det ska vi. Jag har fått höra så mycket skit sen jag flytta hit att jag inte vet ens var jag ska ta vägen. Och när jag berättar det här för kompisar hemma så är vanligaste antagandet att det är folk från USA som kläcker ur sig det här. Men icke, det är framför allt några av dom här tolv exemplariska studenterna som Lund Universitet har skickat hit. Jag kan inte få in i mitt huvud hur det kan vara så olika på "folk och folk", hur vissa kan vara så efter i hela "debatten" om rasism etc. Hur vissa under 30 och som pluggar i Lund fortfarande använder n-ordet och tror att det är ok? Hur vissa som pluggar i Lund fortfarande använder bög som skälsord och tror att det är ok? Så let's do this. 
 
Den första och största slitningen hände för rätt länge sen när majoriteten av oss från Lund åkte till SF för att bruncha, vi stod i kö i hundra år. Kommentarerna om vad kvinnorna i kön hade på sig haglade. För tight klänning, för kort klänning, för ful klänning. FÖR VEM!? Kan en ju då stilla fråga sig. Så klart för män att kolla på. Inte tillräckligt pleasing för några utbytesstudenter från Sverige att titta på. 
 
Efter brunchen gick vi runt lite på stan, tog buss till golden gate bron, gick en väldigt fin promenad därifrån till en park (såg också ca den snyggaste mannen jag någonsin sett i hela mitt liv. vi satt och kollade på honom en stund faktiskt). Vi picknickade i en park men det blev för jävla kallt så vi gick upp till närmsta bar. Jag vet inte vad vi pratade om men en person yttrade sig om att "asiater i USA är mycket snyggare än asiater i sina hemländer". Alltså det uttalandet är så pass sjukt. Jag och en annan försökte få hen (skoja ofcourse han) som sagt så att fatta vf det var fel och rasistiskt. Att det berodde på att han gillar ett utseende han är van vid, ett amerikaniserat utseende, ett utseende som liknar honoms, med kläder som liknar hans kläder. Gick inte. Det här eskalerade såklart, började handla om att alla människor har samma förutsättningar att lyckas i världen. osv osv orkar ens inte.. Det blev otroligt dålig stämning. Killar som sällan får sina uttalanden ifrågasatta tenderar att bli otroligt kränkta när det händer. Dom tyckte det var jobbigt, att vi nu var ovänner osv. Puh-lease. Om jag skulle bli ovän med alla personer jag hamnat i konflikt med? Hade ej haft en enda vän kvar tror jag, eller familj för den delen.  
 
Annan incident, lekte galenpanna i Dolores park, jag frågade om jag var svensk och fick nej till svar, till slut hade jag frågat så himla mycket och jag visste att svaret var att jag var drottning Silvia. Jag ville ens inte fråga det pga var så irriterad. Om inte hon räknas som svensk vem gör det då? *för mig osökt in på nästa face palm* Vi kollade paradise tillsammans och tror det var Ervin som kom in som ny och jag konstaterade "ännu en vit snubbe" och sa att det var tråkigt att den enda svarta som har varit med åkte ut samma dag. Någon sa att det var pga han var tråkig, och ja det kanske han var men ändå konstigt att det inte är fler. Måste väl finnas svarta som söker ph? Alltså diskussionen som följde efter detta... Det sades saker som "det är ju massa som inte är svenska som är med i ph" alltså. sitt ner i båten. ALLA som är med i ph är svenskar, det är Paradise Hotel Sverige vi pratar om. Alla är inte vita, men det är ingen som är svart, men alla är svenskar. Det blev ett bråk om representation och hur viktigt/oviktigt det var i ett program som ph, där alla är mer eller mindre .. "dåliga förebilder". Alltså saken är ju för det första att alla tycker inte att dom är det, det finns ju verkligen kids som ser upp till dom här personerna. För det andra spelar det ingen roll tycker jag, jag hade tyckt det hade varit pisstråkigt att se ph om det bara var snubbar. Jag kan ju relatera mer till tjejerna än till killarna, jag vill kunna relatera och tjejer representeras även om jag inte vill vara som dom. Och jag som vit kommer aldrig förstå hur det är att vara ickevit, men jag kan till viss del förstå hur det är att inte få "min grupp" representerad i olika forum, men inte alls öht till samma grad som icke-vita. Men vita män kommer nog fan aldrig fatta det? Dom kan ju relatera till alla överallt pga det är alltid ngn faktor som stämmer typ. Är ni med mig? Om inte kan ni ju börja tänka på hur svarta representeras i media, när dom får vara med, på vilka villkor, hur dom framställs. Tänk tex på alla reklamer bara.
 
Slutar tyvärr inte diskussionen här utan dels kommer argumentet att ph speglar Sverige rättvist, att det inte finns så många svarta i Sverige och därför behöver det inte vara ngn svart med i ph. Sen som grädde på moset säger en person "Det är mer rasistiskt att kvotera in en n****" och att "vi har ju Kodjo, han tycker jag är en jättebra förebild". Orkar ens inte. Då sa jag stopp, slutdiskuterat. och sen satt vi tysta resten av programmet. 
 
Sist men inte minst *trumvirvel* använda bög som skälsord :D :D :D Alltså jag vet att jag har gjort det typ på gymnasiet, skäms över det och jag visste då också att det va fel men vet inte, var allmänt trög på gymnasiet. En person här använder det ganska friskt som skälsord och jag sa "stopp och belägg". Kmr ej ihåg exakt hur diskussionen löd men det var ngt om att han skulle sluta "så fort ngn sa till honom att den tog illa upp" och att ingen någonsin hade gjort det vilket då bevisade att det ba vara fritt fram. Jag sa att kunde han ju sluta nu när jag sa till honom.
 
Hmmm alltså känner bara att det här bevisar att skolorna i sverige och säkert överallt annars _måste_ börja lära ut genus och antirasism. Att barn måste lära sig i tidig ålder om allt frukansvärt som hänt överallt. Om vilka som är förtryckta och om hur vi kan bekämpa det. Lära oss om colonialism, om white supremecy, om eurocentrialism, UScentralism. För alltså även om folk är ignoranta och säger sjuka saker så tror jag liksom ingen "menar ont" men det spelar liksom ingen roll öht för det gör ont. Vilket vara ganska svårt för folk att förstå. Eftersom allt handlar om kunskap, och vi har gratis skola i sverige så är det liksom inte så himla svårt att åtgärda. Och som sagt disclaimer, är väl medveten om att det är svårt, om att jag också har gjort rasistiska saker, har gjort sexistiska saker, gjort homofoba saker osv. Men alla kan lära sig bli bättre, det är liksom det som är mäktigt. 
 
Slutligen. Tänk på att dessa personer har utbildning på Lunds Uni, tänk på att rasism inte är ngt som bara finns hos lågutbildade osv. Dom här personerna inkl mig går på ett av världens bästa, enligt många listor världens bästa, universitet. Det är något fel i systemet när sånt händer, det är inte (bara) fel på personerna, det är främst fel på utbildningarna. 
 
Borde läsa igenom det här men orkar inte och ska iväg till läkarn nu. 
 
Krossa vithetsnormen.  
Krossa sexismen. 
Osv. 
 
 
 
 
 
liv1 | |
#1 - - Jonna:

Tack Fanny! De här gjorde du bra

#2 - - Sigge:

"Och som sagt disclaimer, är väl medveten om att det är svårt, om att jag också har gjort rasistiska saker, har gjort sexistiska saker..."

Ja, det har du. Du gjorde det faktiskt bara tre stycken längre upp.

"Men vita män kommer nog fan aldrig fatta det?"

Mycket explicit rasism och sexism där. Knappast något misstag. Hycklare.

Upp