skola o så

Kom inte så långt i att berätta vad jag gjort senaste veckan men det är kanske inte heller så intressant pga har mest gått runt typ 5-10 timmar om dan och yrat i San Francisco, vissa gånger mer strukturerat än andra. 
 
Igår började skolan. Jag hade lektion i tre av mina fyra ämnen. Peace theory: approaches and analysies va först, den kändes relativt intressant, ganska soft lärare tror jag, rätt mycket plugg fick jag en känsla av men en tjej jag pratade med hade valt den pga "4 easy upper division credits".
 
Efter det hade jag "rast" i ca 3 timmar. Sprang som tur va in i en snubbe från lund, Oscar som för övrigt frågade om han blivit omnämnd i bloggen, jag sa inte vid namn men i gruppen "studenter från lund", såg en tydlig besvikelse i hans ögon. Vi åt en mkt god lunch från ett koriansk-japanskt ställe på en parkbänk, otroligt varmt här nu. Sommaren börjar tydligen nu i september här. Sen bröt jag mitt typ 1 års långa bojkott av american apparell pga var tvungen att köpa en klocka och har letat casio på 100 ställen i SF utan framgång och vet ju att AA har. Behöver en klocka dels eftersom min mobil dör lite när som helst och dels eftersom en inte får ha laptop eller mobil på flesta lektionerna. Fick därför även köpa en anteckningsbok och måste köpa en kalender. Hatar att ej få använda dator. 
 
Halv fyra började lektionen i "Transnational feminism", gillade verkligen den föreläsaren. Aldrig varit med om en föreläsare som var så duktig på att uttala allas namn, hon amerikaniserade inte något (förutom Fanny Lundgren dårå), ba bredde på med spanska o arabiska o allt möjligt. Riktigt fett, och bad oss säga till om vi hellre kallades ngt annat än våra given names och om det var ngt pronomen vi föredrog. Alltså tre rätt enkla grejer: kolla att namn, uttal, pronomen är rätt, men så pass ovanligt att någon gör det. 
 
Sista lektionen började klockan fem och var Introduction to Peace and conflict studies. Här satt jag bredvid en tjej som kände igen mig från första lektionen. Hon var 18 år från en liten stad utanför LA, precis gått ut high school och flyttat direkt till berkeley. Alltså oh lord vad en har sett lite av världen då, fast ändå vettig pga läser pacs men ja ni vet amerikaner. Roligast va dock när hon fråga hur gammal jag va o blev helt chockad av svaret o ba "u dont look 24". Well thanks, asså? 1. Hur ser en 24 åring ut? Vad förväntar hon sig, typ rynkor? Tantig stil? Mer dressad? Måste jag börja klä mig annorlunda? 2. Är 24 så pass gammalt i hennes värld att det är komplimang att jag ser yngre ut? REALLY ??! Vill fan aldrig se yngre ut än vad jag är, på ricko det är väl helt efterblivet att vilja se ut som ett barn, hatar det idealet, det är så pass sjukt dont get me started. Infantilisering naj tackkk.
 
I övrigt var den föreläsraren sjukt spexig o alla i klassen ba fnissa åt alla hans skämt och jag kände att jag inte ville spendera mer tid m honom än nödvändigt så ska nog ta bort den kursen. Träffade svensk tjej precis efter som också varit på föreläsningen o när jag sa "gu va spexig han va" sa hon "jaaa så himla rolig!! tänkte droppa den här classen men nu ska jag nog stanna", så vi är alla olika va. 
 
På kvällen grillade vi hemma hos Oscar, han bor i ett helt nybyggt hus som har takterass med en superflashig amerikansk grill. Det var trevligt och vi försökte göra planer för helgen eftersom det är långledigt! Jag har 4 dagar pga har inga lektioner idag, dom andra 3 pga på måndag är det labor day. Tror vi ska försöka åka o bada nånstans. 
 
Nu ska jag gå o köpa springskor och kanske ngt skoj basplagg som tex en vit t-shirt, en grå t-shirt eller ett par svarta shorts, eller en svart kjol faktiskt. Synd att AA har den bästa svarta kjolen, ska ej köpa den. Klockan räcker och var ett undantag. Plus lite glad att urban outfitters inte har birken så kan jag fortsätta min stilla bojkott av dom. Har förresten precis varit på costco med susanne, köpte så mycket gott så nu behöver jag inte äta lunch o middag ute varje dag. Chevre, sallad, mandlar, jordgubbar, hallon, blåbär, bananer, avokados, tomater. och 4 kg yoghurt, haha lol vi båda äter så pass mycket yoghurt. Det är fan livet. 
 
OCH Janet skrev precis på kontrakten + betalade sin del av depositionen så nu har vi boende! Livin la vida loca! Inflytt beräknad 6e september nu. 
 
Ha d gott haj! 
liv1 | |
#1 - - Anonym:

Älskade ca allt i detta inlägget + höll med om allt posshaj

#2 - - Klara:

Alltså intressanta kurser! Skicka smaskigt material till mig, vill läsa !

Upp