Stor dag i min bloggkarriär

Har fått min första trollkommentar :)) har ju lagt ner oändliga timmar till att diskutera med troll på fb och instagram men inte trodde jag att dom skulle hitta hit till min mysiga hörna. Helt rörd. 
 
 
 
Svar till Sigge: 
Du har missat regel nummer ett: Omvänd rasism finns inte. Vita kan inte utsättas för rasism, män kan inte utsättas för sexism. Rasism och sexism är maktstrukturer som finns överallt i världen och som förtrycker, det finns alltså ett strukturellt förtryck mot icke-vita och mot kvinnor ca överallt. Det finns en vithetsnorm överallt, även i länder där vita ej är i majoritet. Det är därför begreppet white supremecy är bättre än rasism pga är väl den vita överordningen det egentligen handlar om. Att en som vit alltid får mer utrymme, lyssnas på, får access till rum/spaces som icke-vita inte får. Samhällsmakt, politisk makt, mer pengar, allting. Vithet gynnas och hyllas (nästan) överallt. På samma sätt funkar patriarkatet. 
 
Nu ska jag återgå till att läsa om endometrios, en sjuksom dom bara drabbar kroppar med livmoder och äggstocker och därför vet få personer ens att den finns. Framförallt vet inte just personer med livmoder och äggstockar om att den finns. Ska se om det är sant att den enkla/billiga utvägen är att operera bort livmoder+äggstockar = sterilisering, och att det oftast görs på low class women pga vem bryr sig om dom kan få barn :)) Bara bra för samhället ju om fattiga o svarta inte får fler barn , wiiii heja usa! *obs ironi* 
liv1 | |
#1 - - Sigge:

Stor dag i min trollkarriär också. ;) Närå.

Du säger att jag har missat regel nummer ett. Vems regel är detta? Vem bestämmer att den är sann? Kan det verkligen vara vita män som har bestämt detta? Jag tycker snarare det låter som att du tar dig ett tolkningsföreträde på rasism- och sexismbegreppen här, din tuffing. Och det rimmar ju inte så bra med påståendet att du är förtryckt.

Kom med lite bättre argument om du har några. Gärna något falsifierbart, enligt god vetenskaplig sed. Det vill säga inga feministiska hjärnspöken så som patriarkatet, som du nämnde.

Tills vidare kan vi väl enas om att din kommentar visst var rasistisk och sexistisk, i den mening att du uttryckte dig nedlåtande om en grupp människor med en viss hudfärg och könstillhörighet.

Upp