Feminism for dummies

Har alltså fått en förfråååågan att skriva om feminism på en grundläggande nivå, bra basic argument typ. Jag har länge tänkt att jag skulle vilja skriva mer om feminism här men pga har ägnat mycket tid åt att skriva hemtentor på ämnet och diskutera och skriva texter på andra ställen på www så har jag liksom inte pallat. Tråkigt att bara upprepa sig också. Vet inte hur jag ska lägga upp det här riktigt, vad som är viktigt att ta upp för att förklara. Kanske förklara patriarkatet, könsmaktsordningen och strukturer, vad feminism innebär, varför den behövs, vikten av att kalla sig feminist och inte jämställdist eller humanist. Kanske även förklara normer lite och hur normer skadar oss - normkritik är fucking A och O i livet. Machokulturen etc. Tror att inläggen kommer vara lite varierande kvalitet, om jag orkar göra research eller bara kör på mina egna uppfattningar. 
 
Först och främst: vad innebär feminism? 
Alltså egentligen typ världens enklast fråga med svaret "idén att män och kvinnor ska ha samma ekonomiska, politiska och sociala rättigheter". Det beskrivs ofta som en samling rörelser och ideologier, det finns ju ca hundra olika grenar av feminism men det är eg ganska orelevant just nu. Däremot menar smarta människor som tex Lina Thomsgård (grundare av Rättviseförmedlingen) att feminism inte är en åsikt utan en nivå av kunskap, vilket jag verkligen håller med om, det handlar inte om att en tycker att det är på ett visst sätt eller inte, utan det handlar om att det ÄR på ett visst sätt och antingen har en kunskap och hjärna att fatta det eller så finns det en del att lära sig.
 
Så om feminism innebär att en vill att män och kvinnor ska ha lika rättigheter och möjligheter på alla plan - vad skiljer då feminism från jämställdism och humanism (kräks i munnen av dom orden), JO. Att feminism erkänner könsmaktsordningen, att vi lever i ett partriakat där mannen är normen och mer värd än kvinnan och framförallt att vi vill göra något åt detta. Viktigt att lägga till här tho är att intersektionalitet är extremt viktigt inom feminism - Man är norm framför kvinna. Vit är norm framför icke-vit. Funktionell är norm framför funktionsnedsatt. Allt det här hänger ihop är viktigt att alltid alltid alltid ha med sig. Hur en ser ut är alltså väldigt centralt. Vill gärna skriva ngt långt inlägg om utseende och hur en (smal) vit kropp tillåts göra andra saker än en icke-vit kropp eller en tjock vit kropp osv. Dels gällande leka med sitt utseende men även vilka rum en tillåts komma in i osv.
 
Alltså det är så jävla mycket jag vill skriva nu men vet inte på vilken nivå jag ska lägga mig och vad som känns viktigt och så. Ni ska framförallt få ett argumentinlägg, bevis på att feminism behövs men det ska jag lägga mer research på. Det var ju tillexempel därför instagramkontot Kvinnohat startades så ni kan ju börja med att gå in där och kolla. 
 
Ok vet inte om ngt av det här är av intresse men ska prata lite med Ellie om kommande inlägg pga vi har pratat om att starta ngn slags hemsida med just syftet att lära oinsatta om feminsim, länka till smarta inlägg, klipp, föreläsningar, bloggar, artiklar OSV. Nu ska jag på föreläsning. Var i skolan en timme för tidigt idag hähähähä. KUL. 
feminism, liv1 | |
Upp